شیوه نامه اجرایی مسیر ویژه نابینایان

  1. در طراحی واجرای کلیه پیاده روهای جدید الحداث پیش بینی مسیر ویژه نابینایان الزامی می باشد
  2. عرض مسیر ویژه نابینایان بین 30تا50 سانتی متر باشد
  3. محل قرارگیری مسیرویژه نابینایان در وسط پیاده رو می باشد
  4. کفپوش های مسیر وبژه نابینایان شیاری ، به رنگ زرد بوده و فواصل شیارها نباید از 2 سانتی متر و عرض برجستگی ها از 3 سانتی متر و ارتفاع برجستگی ها از 0/5 سانتی متر بیشتر باشد

شیوه نامه اجرایی مسیر ویژه نابینایان در تقاطع

  1. در محل تقاطع از کفپوش های پولکی (سکه ای) استفاده شود
  2. نحوه استفاده از کفپوش پولکی در تقاطعات مطابق شکل 2 می باشد
  3. استفاده از موزائیک های سکه ای رایج که قطر برجستگی پولک های آن زیادوارتفاع این برجستگی ها کم می باشد و بصورت ویبره تهیه می گردند مجاز نمی باشد

شیوه اجرای مسیر ویژه نابینایان در برخورد باموانع

  1. مسیر ویژه نابینایان در برخورد با دریچه های همسطح ویا موانع احتمالی نظیر ایستگاههای اتوبوس مطابق شکل 3 تغییر جهت می دهد

شیوه نامه اجرایی توقفگاه افراد دارای معلولیت

  1. حداقل ابعاد پارکینگ معلولین 3/5× 6 متر بلامانع می باشد
  2. در محل ایجاد پارکینگ معلولین تمهیدات لازم جهت انتقال افراد دارای معلولیت به پیاده رو (ایجاد رمپ) انجام گردد
  3. توصیه می گردد محل پارکینگ ویژه معلولین در همان پیشرفتگی سواره رو در پیاده رو ( خلیج ) در ابعاد 3/5 × 12 متر تعبیه گردد
  4. چناچه عرض پیاده رو امکان احداث رمپ را ندهد می توان رمپ را در راستای طولی پیاده احداث نمود
  5. عرض رمپ احداثی حداقل 90 سانتی متر باشد

علائم بساوايي

علائمي‌ كه بوسيله لمس كردن قابل شناسايي هستند

به طور کلی براي ايجاد مسيري ايمن جهت تردد عابرين پياده و بخصوص عابريني كه داراي ضعف بينايي هستند، اقدام به اجراي نواري در سطح پیاده‌رو مي‌كنند. اين نوار به نوار بساوايي معروف است. جنس رويه اين نوار با جنس رويه پياده‌رو متفاوت است و شخص داراي ضعف بينايي، مي‌تواند با استفاده از عصا و يا راه رفتن بر روي آن متوجه تفاوت آن شده و به مسير درست و بدون مانع دستيابي پيدا كند. در سر تقاطع‌ها و در جاهائي كه احتمال خطر مي‌رود جنس رويه‌ي نوار بساوايي تغيير مي‌كند. به طور معمول از موزائيك‌هاي با رويه شياري براي طول مسير پياده‌رو و از موزائيك‌هاي با رويه سكه‌اي براي جاهاي خطرناك و در سر تقاطع‌ها استفاده مي‌شود

شیوه نامه اجرایی مسیر ویژه نابینایان

  1. در طراحی واجرای کلیه پیاده روهای جدید الحداث پیش بینی مسیر ویژه نابینایان الزامی می باشد
  2. عرض مسیر ویژه نابینایان بین 30تا50 سانتی متر باشد
  3. محل قرارگیری مسیرویژه نابینایان در وسط پیاده رو می باشد
  4. کفپوش های مسیر وبژه نابینایان شیاری ، به رنگ زرد بوده و فواصل شیارها نباید از 2 سانتی متر و عرض برجستگی ها از 3 سانتی متر و ارتفاع برجستگی ها از 0/5 سانتی متر بیشتر باشد

شیوه نامه اجرایی مسیر ویژه نابینایان در تقاطع

  1. در محل تقاطع از کفپوش های پولکی (سکه ای) استفاده شود
  2. نحوه استفاده از کفپوش پولکی در تقاطعات مطابق شکل 2 می باشد
  3. استفاده از موزائیک های سکه ای رایج که قطر برجستگی پولک های آن زیادوارتفاع این برجستگی ها کم می باشد و بصورت ویبره تهیه می گردند مجاز نمی باشد

شیوه اجرای مسیر ویژه نابینایان در برخورد باموانع

  1. مسیر ویژه نابینایان در برخورد با دریچه های همسطح ویا موانع احتمالی نظیر ایستگاههای اتوبوس مطابق شکل 3 تغییر جهت می دهد

شیوه نامه اجرایی توقفگاه افراد دارای معلولیت

  1. حداقل ابعاد پارکینگ معلولین 3/5× 6 متر بلامانع می باشد
  2. در محل ایجاد پارکینگ معلولین تمهیدات لازم جهت انتقال افراد دارای معلولیت به پیاده رو (ایجاد رمپ) انجام گردد
  3. توصیه می گردد محل پارکینگ ویژه معلولین در همان پیشرفتگی سواره رو در پیاده رو ( خلیج ) در ابعاد 3/5 × 12 متر تعبیه گردد
  4. چناچه عرض پیاده رو امکان احداث رمپ را ندهد می توان رمپ را در راستای طولی پیاده احداث نمود
  5. عرض رمپ احداثی حداقل 90 سانتی متر باشد

علائم بساوايي

علائمي‌ كه بوسيله لمس كردن قابل شناسايي هستند

به طور کلی براي ايجاد مسيري ايمن جهت تردد عابرين پياده و بخصوص عابريني كه داراي ضعف بينايي هستند، اقدام به اجراي نواري در سطح پیاده‌رو مي‌كنند. اين نوار به نوار بساوايي معروف است. جنس رويه اين نوار با جنس رويه پياده‌رو متفاوت است و شخص داراي ضعف بينايي، مي‌تواند با استفاده از عصا و يا راه رفتن بر روي آن متوجه تفاوت آن شده و به مسير درست و بدون مانع دستيابي پيدا كند. در سر تقاطع‌ها و در جاهائي كه احتمال خطر مي‌رود جنس رويه‌ي نوار بساوايي تغيير مي‌كند. به طور معمول از موزائيك‌هاي با رويه شياري براي طول مسير پياده‌رو و از موزائيك‌هاي با رويه سكه‌اي براي جاهاي خطرناك و در سر تقاطع‌ها استفاده مي‌شود